Kaksoiskytkivaihteiston rakenne:
-Kaksoiskytkinvaihteistossa on kaksoislevykytkin, kierteiset hammaspyörät rinnakkaisilla akseleilla, synkrot ja vaihteensiirtäjät.
Toiminta:
Kun vaihteenvalitsin laitetaan D-asentoon, vaihteensiirtäjä kytkee päälle ensimmäisen vaihteen, jonka jälkeen kaasua painettaessa ulompi kytkin kytkeytyy ja voima kulkee vaihteen läpi jolloin auto liikkuu. Vaihteiston vaihtaessa seuraavalle vaihteelle ulompi kytkin vapautuu ja sisempi kytkeytyy, jolloin voima kulkee seuraavan vaihteen läpi. Erona manuaalivaihteistoon on siis se, että vaihteiston pääakseli koostuu kahdesta akselista. Tämä mahdollistaa sen, että periaatteessa seuraava vaihde on aina jo valmiiksi kytkettynä, päällä oleva vaihde ulommalla kytkimellä ja seuraava vaihde sisemmällä kytkimellä.
Etuja manuaalivaihteistoon verrattuna ovat kaksoiskytkinvaihteiston mahdollistamat nopeammat ja pehmeämmät vaihteenvaihdot. Myös polttoaineenkulutus ja ajomukavuus ja -vakaus paranevat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti