tiistai 28. maaliskuuta 2017

Alusta- ja hallintalaitteet tehtävä 3

Pyörän navan korjaus ja säätö:

Tein muutaman navan vaihdon ollessani topissa Raskoneella, kuvat on koulussa tehdystä ryhmätyöstä.

Ensin irroitetaan pyörä, jonka jälkeen löysätään räikkä ja ammutaan vetopulteilla rumpu irti ja nostetaan se pois paikoiltaan. Tämän jälkeen irroitetaan vetoakselin pultit ja vedetään vetoakseli pois. Tämän jälkeen lukko- ja kiristysmutterit irti sekä aluslevyt pois, ja navan voi vetää paikaltaan.

Kun napa on irti, tarkistetaan laakerin ja navan kunto. Laakerissa ei saa olla naarmuuntumia ja kartiorullien tulee olla kunnossa. Putsataan myös laakerikoolit. Jos vanha laakeri on hyväkuntoinen, sitä voi käyttää uudelleen, muussa tapauksessa se on vaihdettava. Kun ehjä laakeri on paikallaan ja napakin on tarkistettu muuten kunnolliseksi, napaa voi alkaa laittamaan kasaan. Laakerit rasvataan, ja työnnetään napa takaisin paikoilleen. Tämän jälkeen ensin ulommainen laakeri paikoilleen, sen jälkeen aluslevyt. Seuraavaksi laitetaan säätömutteri paikoilleen ja säädetään heittokellolla oikea päittäisvälys kyseisen navan specsien mukaan. Heittokello napaan ja akselin päähän kiinni, ja sitten liikuttelemaan napaa ja tutkailemaan heittokellon antamia lukemia. Säätömutteria kiristetään tai löysätään tarpeen mukaan, kunnes heittokellon ilmoittama välys on oikea. Kun välys on saatu oikeaksi, kiristetään lukkomutteri valmistajan ohjeiden mukaiseen kiristystiukkuuteen. Tämän jälkeen voidaan vetoakseli työntää paikoilleen ja pultata kiinni. Laitetaan jarrurumpu paikoilleen, kiristetään räikkä ja pyörän voi laittaa paikoilleen. Työ on valmis.

                                                                                                               

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti