1. Jarrujen sovituksella tarkoitetaan ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän kokonaisjarruvoiman jakamista akseleiden kesken siten, että jokainen akseli jarruttaa omalla paino-osuudellaan ajoneuvon painosta.
2. Perävaunun jarrujen jarruvoima on pienempi kuin sen paino-osuus yhdistelmästä.
3. Perävaunun jarruvoima on suurempi kuin perävaunun paino-osuus yhdistelmässä.
4. Ylijarrutettu perävaunu ylikuormittaa ja ylikuumentaa perävaunun jarruja ja aiheuttaa jarruosien nopeaa kulumista, perävaunu voi myös lähteä liukkaalla sivuluisuun herkemmin.
Alijarrutettu perävaunu ylikuormittaa ja ylikuumentaa vetoauton jarruja ja yhdistelmän suuntavakaus on kovassa jarrutuksessa huono, perävaunu pyrkii herkästi menemään linkkuun.
5. Perustarkastus tehdään 1.1.1973 jälkeen käyttöönotetuille ajoneuvoille, jotka on varustettu paineilmajarruin ja paineilmajarruin varustetuille erikoiskuljetusperävaunuille, joissa ei ole ALB-venttiilejä.
6. Perustarkastuksessa suoritetaan jarrujärjestelmän ja -osien silmämääräinen tarkastus ja jarrutusvoimien mittaus, sekä hidastuvuuden arviointi tietokonepohjaisella jarrudynamometrillä.
7. Laaja tarkastus (sisältää myös perustarkastuksen) tehdään O3- tai O4-luokan perävaunujen vetoon varustetuille N2- ja N3-luokan kuorma- ja erikoisautoille, ja O3- tai O4-luokan perävaunuille, jotka on varustettu lukkiutumattomin jarruin (ABS/EBS) ja/tai kuormituksen mukaan säätyvillä jarruventtiileillä (ALB)
8. Laajassa tarkastuksessa tehdään perustarkastus, ja sen lisäksi venttiilien toimintatavan ja säätöjen tarkastus sekä jarruvoimien jakauma- ja sovitustarkastelu hidastuvuuslaskelmineen.
9.
Havahtumispaine:
-Jarrutuksen alkamiseen tarvittava paine, ei saa ylittää arvoa 0,08MPa pyöräsylinteriltä mittatuna, ellei valmistaja ole toisin ilmoittanut.
Akselikohtaiset erot jarruvoimissa, käyttöjarrun ja seisontajarrun sallitut arvot:
-Saman akselin pyöräkohtainen ero saa olla käyttöjarrulla enintään 30% suuremmasta arvosta laskettuna ja seisontajarrulla ero saa olla enintään 50%.
Jarrukäytävä:
Jarrutussuhteen sallittu vaihtelualue jarrujen ohjauspaine - jarrutussuhde-koordinaatistossa.
Jarrujen kytkentä- ja vapautumisviiveet sekä niiden sallitut arvot:
-Kytkentäviive on aika, joka alkaa jalan alkaessa painaa jarrupoljinta ja päättyy jarrutuspaineen noustua 75%:iin maksimipaineesta. Vetoautossa enintään 0,8s, perävaunussa enintään 0,8s + ohjausjohdon kytkentäviive(max. 0,6s).
-Vapautusviive on aika, joka alkaa jalan alkaessa vapauttaa pohjaan painettua jarrupoljinta ja päättyy jarrutuspaineen laskettua 10%:iin maksimipaineesta. Vetoautossa enintään 1,0s, perävaunussa enintään 1,0s + ohjausjohdon vapautusviive(max. 0,8s).
Levittäjäakselin laakerivälyksen raja-arvot ellei ole valmistajan ohjeita:
-Välyksetön, tai erittäin pieni välys
Laskentapaine, VOLVO FH/FM:
-ABS 7,5bar ja EBS 8,5bar
Mitä etua saadaan korjaustodistuksella?
-Korjaustodistuksella voi todistaa katsastuksessa jarruille tehdyt korjaukset/säädöt ja muut toimenpiteet.
Minivaatimukset hidastuvuudelle vuosimallin 1998 N3-luokan kolmeakseliselle kuorma-autolle:
-10Kn pyörää kohden
Sovitusajo korjaamossa:
Sovitus tehtiin Raskoneella 4 akseliseen Sisuun.
Ensimmäiseksi auto ajettiin rullille, syötimme koneelle auton ja omistajan tiedot ja laitoimme paikalleen paineanturit. Tehtiin ALB-venttiilin säädön tarkistus ja paineenmittaus ja alettiin akseli kerrallaan ajaa kaikki akselit rullien läpi, mittareista ja koneelta seurattiin niiden antamia arvoja. Kaikki rullien ja anturien mittaamat arvot(jarruvoimat, mittauspaine, havahtumispaine, kytkentä- ja vapautumisajat, vierintävastus ja soikeus piti saada osumaan jarrukäytävän arvoihin hyväksytyn tuloksen saamiseksi. Mittaus sujui muuten hyvin, mutta kytkentä- ja vapautumisaikojen kanssa oli aluksi pientä probleemaa, kun viive osottautui liian suureksi. Loppujen lopuksi saatiin kuitenkin viiveetkin osumaan sallittuihin arvoihin, ja saatiin hyväksytty tulos.





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti